Järeiden koneiden työmaa – aurauksessa tarvitaan voimaa

Ilman auraajien ahkerointia talvihakkuut jäisivät suurelta osin tekemättä. Tässä sarjassa vierailemme erilaisilla työmailla.

Marko Miettinen on aurannut pohjoissavolaisia metsäteitä jo parinkymmenen vuoden ajan. (Kuva: Mikko Riikilä)
Marko Miettinen on aurannut pohjoissavolaisia metsäteitä jo parinkymmenen vuoden ajan. (Kuva: Mikko Riikilä)

Tänä talvena Marko Miettisellä on piisannut puuhaa. Hanki on karttunut jopa 80–90 senttiin, ja aurattavaa on riittänyt niin metsäteillä kuin taajamassakin. Metsäteiden auraajan sesonki kestää loppusyksystä huhtikuulle asti.

Miettinen tekee yhteistyötä puunkorjuuyritys Finnharvestin kanssa. Pyrkimys on avata tiet jo ennakoivasti, jotta pakkanen pääsee jäädyttämään tienpohjat.

”Yleensä tämän talven aikana hakattaville leimikoille johtavat tiet aurataan ensi kertaa jo alkutalvesta ja uudelleen ennen hakkuuta”, Miettinen kertoo.

Tapasimme helmikuun lopulla, jolloin työkohteena oli pari tienpätkää. Toisella niistä oli lunta polveen asti. Miettisen Valtra työntyi tielle ja linkosi hankeen 2,6 metriä leveän uran. Märkäkin lumi levisi näyttävästi viereiseen taimikkoon. Sen jälkeen tie ja kääntöpaikka viimeisteltiin alueauralla.

Hankalassa lumikelissä 400 metrin tien auraamiseen kuluu noin neljä tuntia. Auraaminen tehdään tuntityönä, koska olosuhteet vaihtelevat.

Tuusniemellä asuvan Miettisen työmaat sijaitsevat Outokummun ja Riistaveden välillä. Valtran 60 kilometrin huippunopeus tulee tarpeeseen, sillä seuraavalle työmaalle saattaa olla 50 kilometriä matkaa.

Auraamisessa tarvitaan järeitä koneita. Miettisen Valtra aurausvarustuksessa maksaa uutena 160–230 000 euroa, joten traktorille on pakko löytää käyttöä myös kesäkaudella.

”Kesällä teen tienhoitotöitä ja kuljetuksia. Lisäksi minulla on leasing-sopimuksella kaivinkone, jolla urakoin kesäkaudet Kuopiossa.”

Miettisen kalusto

›› Valtra N174 Direct -traktori, teho 200 hv

›› Alueaura Rote

›› Lumilinko Esko 312

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka