Metsä- ja puutarhakoneiden valmistamiseen erikoistuneen saksalaisen perheyhtiö Stihlin pääkonttorilla Saksan Waiblingenissa ei jää epäselväksi, mihin yhtiön panostukset tulevina vuosina suunnataan.
”Tavoitteenamme on nostaa akkukäyttöisten laitteiden osuus liikevaihdosta 80 prosenttiin vuoteen 2035 mennessä, kun se tällä hetkellä on 20 prosenttia”, kertoi Stihlin hallituksen puheenjohtaja Michael Traub keskiviikkona medialle järjestetyssä tapahtumassa.
Vaikka muutosvauhti on nopea etenkin puutarhatuotteissa, voi metsätyön sähköistyminen pohjoismaissa ottaa vielä aikaa.
”Metsä tulee luultavasti olemaan viimeinen linnake, jossa vielä tarvitaan bensakäyttöisiä laitteita, sillä pistorasiat ovat kaukana. Mutta akkuteknologia kehittyy nopeasti”, Traub muistutti.
Stihlin insinöörit miettivät jatkuvasti uusia ratkaisuja kokopäiväisen työskentelyn mahdollistamiseksi myös metsässä. Esimerkiksi ajoneuvoihin yhdistettyjä latausmahdollisuuksia on jo tarjolla moneen lähtöön. Waiblingenissa esiteltiin myös uusi kannettava latausasema.
”Kotitalouksissa on käynnissä iso murros, kun ladattavat sähkökäyttöiset laitteet yleistyvät. Tämä tulee muuttamaan ja helpottamaan myös meidän tuotteidemme käyttöä.”
Stihl aloittaa oman sähkömoottorien valmistuksen
Stihlin panostuksesta akkulaitteisiin kertoo se, että yhtiö ilmoitti keskiviikkona käynnistävänsä oman sähkömoottorituotannon Waiblingenin tehtaalla.
”Sähkömoottorin myötä tuotamme jatkossa myös akkulaitteiden sydänosan itse. Tämä on tärkeä strateginen askel muutoksessamme”, Traub sanoi.
Stihlillä uskotaan sähkömoottorien valmistamisen omalla tehtaalla tuovan varmuutta myös toimitusketjujen ongelmiin, joista yhtiö muiden muassa kärsi koronan aikana. Nyt pahimpien ongelmien toimitusketjujen osalta kerrottiin tosin olevan jo ohi.
Sähkömoottorien valmistukseen investoidaan noin 17 miljoonaa euroa ja tuotannon on määrä alkaa vuonna 2025.
Talousnäkymät heikentyneet
Stihlillä on takana useita voimakkaan kasvun vuosia, mutta nyt kasvu on tyrehtynyt. Yhtiön tämän vuoden tammi-elokuun liikevaihto oli 3,84 miljardia euroa, joka on 1,5 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Syitä heikentyneelle tilanteelle yhtiö löytää muun muassa kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta koronan jälkeen, inflaatiosta ja kohonneista energian hinnoista.
”Katsomme joka tapauksessa luottavaisina tulevaisuuteen. Tavoitteenamme on olla markkinajohtaja niin polttomoottori- kuin akkulaitteissakin”, Traub linjasi
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.