Lappeenrannan lentokentän kiitotie ja hallin piha ovat hyviä paikkoja kokeilla ensimmäistä kertaa HCT-yhdistelmän, eli tavallista suuremman rekka-auton ajamista. Orpe Kuljetus Oy:n yhdistelmäajoneuvokuljettaja Sini Ora asetteli maahan muovikartioita risteysalueiksi, ennen kuin hän nousi kuljettajan paikalle 31 metriä pitkään ja 94 tonnia painavaan ajoneuvoon.
”Täytyy myöntää, että aluksi vähän jännitti ja pelotti. Mutta kun huomasin, ettei tämän ajaminen sen kummallisempaa olekaan, tuli rentous”, Ora kertoo.
Ora on kuljettanut HCT-yhdistelmällä puutavaraa metsäyhtiö UPM:n Itä-Suomen tehtaille lähes kolmen vuoden ajan. Erikoissuurella rekalla ei saa ajaa kuka tahansa, sillä HCT-yhdistelmien käyttö on vasta kokeiluasteella.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt poikkeuslupia tähän mennessä 35 HCT-rekalle, jotka kuljettavat muun muassa puuta, elintarvikkeita, sementtiä ja kemikaaleja. Puutavaraa kuljettavat jättirekat ovat osa Metsätehon HCT-yhdistelmien tutkimusta, jossa ovat mukana UPM:n lisäksi Stora Enso, Metsä Group ja Metsähallitus.
Kuljettajille tehdyn kyselyn mukaan talvella haasteita ovat tuoneet liukkauden torjunta ja lumivallien kaventamat risteysalueet, mutta pääsääntöisesti rekat ovat toimineet Suomen keliolosuhteissa hyvin.
”Ei tämän ajaminen eroa paljoa tavallisesta, pitää vain olla vähän tarkempi. Talvella pitää ennakoida risteyksissä”, Ora sanoo.
Helpotusta metsäalan kuljettajapulaan?
Suomen HCT-rekat ovat Euroopan raskaimpia kuljetusajoneuvoja. Suurten kuljetusten etuina ovat ajokertojen vähentyminen ja kustannusten pieneneminen.
Metsätehon mukaan HCT-yhdistelmät voivat vähentää polttoaineen kulutusta jopa yli 20 prosenttia kuljetettua kuutiota kohti. Tutkimukset tierasituksesta ja huoltokustannuksista ovat vielä kesken, mutta ajokertojen vähenemisen ansiosta teiden rasituksen uskotaan laskevan.
HCT-yhdistelmillä voitaisiin mahdollisesti lievittää metsäalan kuljettajapulaa, sanoo UPM Metsän kehitysasiantuntija Janne Kukkura.
”Totta kai ne auttaisivat aavistuksen, jos ne tulisivat vapaaseen käyttöön Suomessa erilliselle tieverkostolle. Vielä sellaista ei ole, mutta se on sitä tulevaisuutta, jota varten me tutkimme autoja.”
Kuljettajien tarve kasvaa tulevaisuudessa entisestään, jos hallituksen tavoitteet puun käytön lisäyksestä toteutuvat. Lähes kaikki puu haetaan metsistä rekoilla ja suurin osa tehtaillekin tuodusta kotimaisesta ainespuusta kuljetetaan autoteitse.
Byrokratia hankaloittaa
Orpe Kuljetus Oy:n toimitusjohtaja Seppo Oran mukaan työvoiman vähyyteen vaikuttavat myös käytännön järjestelyt.
”Etenkin talvisaikaan on jatkuva pula kuljettajista. Digikortit rajoittavat kuljetuksia, kun ei uskalleta ajaa yhtään minuuttia niiden yli.”
Digitaalisilla korteilla seurataan, onko kuljettaja pitänyt lakisääteiset taukonsa. Minuuteissa ei ole yhtään joustovaraa. Jos esimerkiksi metsätyömaalla menee vartin kauemmin, se voi vaikuttaa siihen, ettei auto ehdikään enää ajoissa tehtaalle. UPM:n Itä-Suomen aluejohtaja Esa Korhonen ei pidä tätä järkevänä.
”Nykyinen hallitus lupaili byrokratianpoistotalkoita. Kuljetusala on yksi tiukimmin säädellyistä. Siellä olisi yksinkertaistamisen mahdollisuuksia, joilla voitaisiin helpottaa kuljettajapulaa.”
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.