Ajankohtainen | Puu liikkuu heinäkuussa

Suomi lomailee juhannuksesta alkaen, mutta puun kuljetukset pyörivät tavallistakin kiivaammin.

  (Kuvaaja: Petteri Kivimäki)
(Kuvaaja: Petteri Kivimäki)

Puuauton kuljettajia on kahdenlaisia: niitä, jotka ovat joskus kaataneet kuorman ja niitä, jotka eivät vielä ole. Markus Kinnunen kuuluu ensimmäiseen ryhmään.

”Painopiste on korkealla, se kaatuu helposti.”

Erityisen helposti kuorma kaatuu peilijäässä olevalla metsätiellä, joten siinä mielessä kesä on talvea leppoisampi aika ajella. Kesällä ei huonosti kantavilla teillä edes yritetä ajaa, vaan alla on kesäkorjuukelpoisiksi luokiteltuja väyliä.

Kääntöpaikat ovat yhtä ahtaita vuodenajasta riippumatta, mutta puiden kuljetukseen varustellut autot saa käännettyä yllättävän pienessä tilassa.

”Joskus on ensin käytävä nupilla katsomassa metsätien päässä, saako kärryn käännettyä. Aika usein jonkunmoisella nujuamisella saa auton ympäri.”

Autossa ja kärryssä osan akseleista saa nostettua ilmaan, jolloin yhdistelmästä tulee varsin ketterä. Jos ei muuten käänny, puiden lastaukseen tarkoitetulla nosturilla voi tarpeen vaatiessa nostaa tyhjää kärryä.

”Kahta päätä nostelee ilmaan ja pyöräyttää ympäri. Se pelastaa aika paljon.”

Viisi kuormaa päivässä

Kinnusella on yli 20 vuoden kokemus puunajosta. Työtä on riittänyt Kuljetus Villman Oy:n palveluksessa niin paljon kuin on halunnut tehdä.

Normaalisti Kinnunen vuorottelee auton ratissa työparin kanssa, toinen ajaa aamuvuoron ja toinen iltavuoron. Nyt Kinnunen on jäämässä heinäkuuksi kesälomalle ja on kesäkuussa lomailleen työparin vuoro suhata Viitasaaren ja Äänekosken seudulla.

Ajoa riittää heinäkuussakin, erityisesti tänä vuonna, kun sahat pyörivät hyvän suhdanteen ansiosta täysillä. Monen sahan kesäseisokki on tavanomaista vuotta lyhyempi.

Yhden työpäivän aikana Kinnunen lastaa ja purkaa kuorman monta kertaa. Juhannusviikon tiistaina ensin Pihtiputaalta kuitua Äänekoskelle, sitten Äänekoskelta tukkia Viitasaarelle sahalle ja sama kuvio vielä toiseen kertaan. Ennen kotiin suuntaamista Kinnunen ehti vielä nakata parrukuorman Haapavedelle.

”Työvuorossa tulee ajettua noin 500 kilometriä”, hän kertoo.

100 kilometriä tehtaalle

  • Puiden matka metsästä sahalle tai tehtaalle autokuljetuksella oli vuonna 2018 keskimäärin 105 kilometriä.
  • Noin kolme neljäsosaa metsäteollisuuden puusta kulkee autolla, viidennes junalla ja pari prosenttia vesiteitse.
  • Rauta- ja vesiteitse kulkevasta puusta suurin osa kulkee ensin autolla keskimäärin 50 kilometrin matkan.
  • Autolla tehtaille toimitettiin noin 50 miljoonaa kuutiota kotimaista ainespuuta vuonna 2018.

Lähteet: Luke, Metsäteho

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa