Amatöörisahaajan perusvirhe on laskeskella, että metsähommissa aikaa kuluu vain itse sahaamiseen. Kalenterista joutuu yhtä lailla raivaamaan tilaa myös moottorisahan huoltoon.
Teräketjun viilailun lisäksi sahaajan kannattaa availla sahan muttereita ja ruuveja. Näin saa irti ulkokuoren ja pääsee käsiksi sahan putsattaviin sisäosiin.
Yleensä riittää, että avaa moottorin suojakotelon ja teräsuoja- eli purukotelon. Suojakoteloihin ja sahan sisään kertynyttä purua voi kaapia pois esimerkiksi tylpällä puutikulla. Kuonakertymien lisäksi oleellista on puhdistaa sahan ilmansuodatin säännöllisesti.
Moottorisahasarjan edellisessä osassa kesäkuussa käsiteltiin sahojen tyypillisimpiä vikoja. Moni vikatilanne johtuu sahan perushuollon laiminlyönnistä tai osien kulumisesta.
Seuraavassa muutamia kuluvia sahanosia, joiden kuntoa kannattaa tarkkailla.
Käynnistys vaatii narua
Sahan käynnistinnarua vetävä jousipakka on putsattava ja voideltava säännöllisin väliajoin. Jousipakka kerää ruostetta itseensä etenkin, jos on sahannut lumikelillä tai sateella.
”Jousen pinnat hankaavat toisiinsa. Jos siellä on ruostetta välissä, käynnistinnaru ei keräydy takaisin koteloon. Kun naru jää roikkumaan ulkopuolelle, se hankautuu ja kuluu poikki”, kertoo pienkoneasiantuntija Leo Saastamoinen.
Jousipakan purkamisessa on omat niksinsä, joten ensimmäinen huoltokerta kannattaa tehdä yhdessä asian osaavan kanssa.
”Jousen voi pyyhkiä paperilla, ja ruostetta hioa pois karhuvillalla tai erittäin ohuella hiekkapaperilla. Jousipakan pienimpiä kiekkoja ei pidä mennä venyttämään, vaan ne tulee putsata kerällä”, Saastamoinen kertoo.

Sahan käynnistinlaitteen kanssa voi ajautua ongelmiin myös, jos käynnistinnaru ei ole oikean paksuinen tai narupyörä on haljennut, kun sahaa on nyitty käyntiin liian kovin ottein.
Teräketju pyörii vetorattaalla
Sahan teräketjua pyörittävä vetoratas on kuluva osa. Kun vetorattaan hampaat kuluvat, ratas alkaa painaa teräketjua, jonka lenkit jäykistyvät.
Teräketjun jäykistyminen tai venyminen syö tunnetusti sahan leikkuutehoa.
”Sahaan vaihdettu uusi teräketju alkaa kulua yhtä lailla, joten vaihtoehtona on lopulta vetorattaan uusiminen. Jos vetoratas on kiinteä kytkinrummun kanssa, hinta nousee”, Saastamoinen kertoo.
Moottorisahassa olevat tärinänvaimennuselementit voivat rikkoutua niin, että sahan tärinä alkaa tuntua sahaajan käsissä. Tärinänvaimennuskumien ja -jousten vaihtotarpeen huomaa etenkin siitä, että sahan etukahva tuntuu löysältä ja runko kolisee sahaa heiluteltaessa.
Sahan perushuoltoa tehdessä kannattaa tarkistaa letkujen ja muiden osien kiinnitys. Jos moottori toimii jotenkin tyhjäkäynnillä, mutta ei ota kierroksia, vian syy voi olla se, että kampikammiosta kaasuttimeen tuleva tykytysletku on irronnut.
Sahan osien kanssa peuhatessa on hyvä muistaa nyrkkisääntö: Katso tai valokuvaa, millaisessa asennossa sahan osat ovat lähtötilanteessa. Jos sahaa huoltaessa tulee hölmöiltyä jotain, on erittäin hyödyllistä, että sahan osat osaa kasata siihen asentoon, jossa ne olivat ennen hölmöilyn aloittamista.

Säännöllinen perushuolto
Teräketju
Terän teroitus ja tarkistus säröjen varalta.
Laippa
Terälaipassa olevan ketju-uran ja laipan tyvessä olevan teräketjuöljyn syöttöaukon puhdistus.
Purukotelo
Kotelon suojuksen irrotus ja suojuksen sekä sisäosien putsaus.
Suojakotelo ja ilmansuodatin
Suojakotelon irrotus ja ilmansuodattimen sekä muiden sahan ilmanottoaukkojen puhdistus.
Lähteenä käytetty myös Sahaamaan-kirjaa
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.