Rekkaletka lipuu Ysitien vapaata kaistaa Tiinan Tuvan kohdalla, samaan aikaan viereisellä kaistalla tehdään savottaa. Jyhkeä koura-auto poimii puita tien jyrkästä Mehtiöjärven rantarinteestä, jonne hakkuukoneilla ei olisi menemistä.
Meneillään on Ely-keskuksen teettämän ja Temepa Oy:n toteuttaman ysitien varren siistimishakkuun viimeistelyä.
”Pääasiassahan tienvarsihakkuilla pyritään parantamaan näkyvyyttä, mikä pienentää hirvikolarien riskiä. Tällä kohtaa on tarkoitus avartaa maisemaa järvelle”, toteaa liikennettä ohjaamassa ollut metsätalousinsinööri Hannu Koponen Temepa Oy:stä.
Metsäkoneet ja metsurit ovat keväästä alkaen siivonneet Ysitien varsia Ahvenkosken-Rautalammin välillä, mutta savotan viimeistelyyn tarvittiin lisää voimaa ja ulottuvuutta.
Sitä löytyi Jyväskylässä toimiva Nosto ja Kuljetus Ruuska Oy:ltä. Puutavarakouralla ja kourasahalla varustettu nosturiauto ulottuu yli 30 metrin päähän ja nostovoimaa on sen verran, että isokin puu kohoaa ylöspäin, kunhan se irtoaa kannolta.
Voisi oikeastaan puhua korkeamman tason poimintahakkuusta, kun Timo Ruuskan ohjaama koura tarttuu melkein kuutioisen koivun latvapuoleen ja metsuri Martti Pitkänen pätkäisee tyven irti kannosta moottorisahalla.
”Kaatosahaus on tehtävä käänteisesti. Ensin sahaan vaakasuoran kaatosahauksen lähes koko rungon läpi ja sitten vastapuolelta yläviistosta kaatokoloa vastaavan sahauksen, joka irrottaa puun kannosta eikä sahan laippa jää nalkkiin. Sen jälkeen puu kohoaa nosturin voimalla ylöspäin.”
Ohi ajavat autot suurin vaaratekijä
Pitkänen ja Ruuska ovat harjoitelleet yhteispeliä noin 1500 rungon verran, joten puu kohoaa ilmojen teille eleettömän varmasti. Tienvarsien ohella he poistavat hankalissa paikoissa kasvaneita isoja pihapuita.
”Ei tämä ihan riskitöntä ole, pahimmillaan latvasta voi tippua isojakin oksia tai kannolta irtoava tyvi ponnahtaa sivulle. Timon kanssa on kyllä turvallista tehdä, hänelle ei näet juuri satu virheitä”, Pitkänen sanoo.
Ruuska nostaa jättikourassa olevan rungon kokonaisena lanssille, joka siis on ysitien suljettu kaista. Siellä toinen metsuri katkoo rungot reilun viiden metrin pätkiin, jotka sopivat Kantti-kuljetuksen risuauton kyytiin.
Liikenne soljuu ohjattuna vapaalla kaistalla. Vaikka koura-auton ja metsurin yhteispeli näyttää äkkiseltään hurjalta, ohi ajavat autot ovat asfalttisavotan pahin riski.
”Iso osa autoilijoista ajaa aivan liian kovaa vauhtia työmaan ohitse. Se on melkoinen vaaratekijä, kun viereisellä kaistalla on nostureita ja metsureita töissä. Nykyisin edes raskas liikenne ei osaa hidastaa riittävästi”, Koponen sanoo.
300 kuutiota kilometriltä
Ysitien reunoja on siivottu keväästä alkaen Jyväskylän ja Kuopion välisellä tieosuudella.
Pohjois-Savon Ely-keskuksen tienpidon suunnittelun asiantuntija Mikko Laitisen mukaan Ahvenkosken ja Rautalammin väliseltä noin kymmenen kilometrin osalta on korjattu puuta yhteensä 3 000 kuutiometriä. Kertymä on tavallista runsaampi tienvarsisavotaksi.
”Temepa hoitaa tienvarren hakkuut meille kokonaispalveluna. Se siis hoitaa hakkuiden lisäksi myös puiden myynnin. Tältä tien osalta kaikki puut menevät energiapuuksi.”
Hänen mukaansa runsaspuustoisimmilla kohteilla tienvarsilta saadut myyntitulot voivat kattaa korjuun kustannukset.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.