Oulun syvennetty väylä puolittaa rahtikulut

Väylän syventämisen jälkeen sahatavaran merkittävään vientisatamaan pääsee tuplasti suurempia aluksia.

Noin 150-metrinen Marchicora jää kooltaan pieneksi, kun kaksi kertaa isommat rahtilaivat saapuvat Oulun satamaan ruoppauksen valmistuttua. (Kuvaaja: Juha-Pekka Honkanen)
Noin 150-metrinen Marchicora jää kooltaan pieneksi, kun kaksi kertaa isommat rahtilaivat saapuvat Oulun satamaan ruoppauksen valmistuttua. (Kuvaaja: Juha-Pekka Honkanen)

Oulun satamaväylää syvennetään 10 metristä 12,5 metriin ensi vuoden aikana. Kahden ja puolen metrin lisäsyvyys vähentää rahdin yksikkökustannuksia noin 40 prosenttia, laskee Oulun sataman toimitusjohtaja Marko Mykkänen. Jatkossa satamaan pääsee lähes 300-metrisillä Panamax-luokan aluksilla.

”Uusi laivakoko on yli kaksi kertaa suurempi kuin aiemmin Ouluun saapuneet laivat”

Muutoksella on suuri merkitys metsäteollisuudelle ja erityisesti sahayhtiöille, sillä Oulun satama nousi Mykkäsen mukaan vuonna 2016 Perämeren suurimmaksi sahatavarasatamaksi. Satamasta vietiin vuonna 2016 noin 560 000 kuutiota sahatavaraa.

”Valtion päätöstä ruoppauksen pääsystä budjettiin odotettiin kovasti, sillä sahatavaran vienti Oulusta on kymmenkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.”

Jopa uusia markkinoita

Sahojen, sahatavara-agentuurien sekä varustamoiden välillä operoivan ahtaus- ja huolintaliike Herman Anderssonin asiakaspalvelupäällikkö Jari Erkkilä kertoo, että sahat ovat ottaneet väylänsyvennysuutiset vastaan äärimmäisen positiivisina.

”Sahat ja sahatavaran viejät ovat olleet innolla hengessä mukana, sillä logistiikkakulut ovat haastavat täällä maailman laidalla. Tässä tilanteessa jokainen euro tai dollari kuutiota kohden on selvää plussaa”, Erkkilä sanoo.

Erkkilän mukaan Oulun satamaan tuodaan rahtia noin jopa 500 kilometrin säteellä. Tähän haarukkaan mahtuu Oulun seudun, Kainuun, Ylä-Savon kuin Keskipohjanmaankin sahayrityksiä. Lisäksi puutavaraa tuodaan satamaan Venäjältä.

”Oulusta 300 kilometrin säteellä vientiin tuotetut puutavaramäärät ovat huimia.”

Erkkilä pitää mahdollisena, että uuden alusluokan saapuminen Oulun voi avata myös uusia markkina-alueita.

”Isommilla aluksilla kuljetetaan esimerkiksi Kaukoitään meneviä lasteja. Jokainen satamakäynti maksaa laivanvarustajille ja mikäli aluksia ei voida lastata täyteen liian matalan syväyksen vuoksi, satamaan ei tulla välttämättä ollenkaan.”

Erkkilä lisää, että ennen ruoppauksen valmistumista pohdinta on pitkälti spekulatiivista.

”Laivaväylän syventäminen luo mahdollisuudet, mutta teollisuus asiakkaineen luo lopulta sen tarpeen. Jatkossa liian matala väylä ei ole kuitenkaan enää rajoitteena pohjoisen laivauksille.”

Julkaistu Metsälehdessä 15/2017

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa