Ensiharvennusten ongelma on liian järeä korjuukalusto, kuten esimerkiksi Metsälehdessä 4/2022 todettiin. Se pakottaa hakkaajat avaamaan niin leveitä ajouria, että harvennettava puusto herkästi harvenee liiaksi. Metsäkeskuksen korjuujälkihavainnot vahvistavat harvennusten surkean laadun.
Ongelmia aiheuttavat erityisesti ajokoneet. Suuri koko merkitsee isoja kuormia ja ne taas parempaa kannattavuutta.
Ensiharvennuksille sopivan kapoisia hakkuukoneita on ollut tarjolla pitkään. Uranuurtaja on Sampo Rosenlew HR 46 ja sen kanssa samaa kokoluokkaa Rottne H8. Molemmat ovat leveydeltään reilu kaksimetrisiä ja pystyvät toimimaan kolme metriä leveällä ajouralla.
Elmia Wood -metsämessuilla esiteltiin ”Sampo-luokan” hakkuukoneiden sarjaan täydennystä tuova Malwa 980. Ensiharvennuksille tarkoitetun koneen leveys on reilut kaksi metriä. Se on varustettu 7,6 metriin ulottuvalla Keslan 875-kuormaimella ja Logmax 3000T -hakkuupäällä. Malwa Forest on Ruotsin pienten metsäkoneiden markkinajohtaja.
Samaan kokoluokkaan esiteltiin kolme kiinnostavaa ajokonetta. Metsälehdessä 4/22 nimellä Vimek NG ensiesitelty ruotsalaiskone sai Elmiassa virallisen mallinimensä, Vimek 871.1 NG. Kone on pari metsiä leveä ja kantaa seitsemän tonnin kuormaa. Vimek kuuluu italialaiseen Fassi-konserniin.
Alkuaan suomalaistaustainen, jo pitkään ja menestyksekkäästi Ruotsissa toiminut Terri toi Elmiaan Terri-3:n. Se on reilut pari metsiä leveä ja kantavuudeltaan samaa luokkaa Vimekin uutuuskoneen kanssa. Terrin erityispiirre on huomattavan korkea, 70 sentin maavara.
Kolmas, ominaisuuksiltaan ehkä kiinnostavin uutuus oli ruotsalaisyritys Fors MW:n kehittämä kahdeksan tonnin kuormaa kantava Farma LF8. Farma tunnetaan metsäkärryjen ja kuormaimien valmistajana. Tuotanto on Virossa. Elmiassa uutukaisesta oli nähtävillä vasta kuvia ja teknisiä tietoja.
”Vallitsevan komponenttien niukkuuden vuoksi koneen ensiesittely päätettiin siirtää ensi talveen”, kertoi Fors MW-yhtiön toimitusjohtaja Ulrica Fors.
Pienkoneiden yleistymistä harvennuskorjuussa jarruttaa korjuun karu kannattavuus, mikä on pakottanut koneyrittäjät käyttämään järeää kalustoa myös nuorten metsien harvennuksilla. Nyt Elmiassa esitellyt, kantavuudeltaan 6–8-tonniset ajokoneet ovat aiempia pienkoneita tehokkaampia, joten myös edellytyksiä kannattavaan korjuuseen saattaa olla.
Terri 3 | Vimek 870.1 NG | Farma LF 8 | Malwa 980 | |
Konetyyppi | Ajokone | Ajokone | Ajokone | Hakkuukone |
Paino, t | 6,1 | 7 | 8 | 9,8 |
Leveys, m | 2,05 | 1,95–2,25 | 2,2 | 2,2 |
Kantavuus, t | 6 | 7 | 8 | |
Moottoriteho, kW | 55,4 | 55 | 100 | 130 |
Muuta | Esittely talvi 2022/2023 |
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Nykyisillä taksarakenteella ei mitään mahdollisuutta saada kannattavaksi toimintaa. Ideahan on hieno ja ehdottomasti kannatettava kunhan kannattavuus saadaan kohdalleen.
Kevyemmän koneen polttoainekustannus ja pääomakustannus tuovat kilpailukykyä.
Silti metsäkoneet ovat ihmeen hintavia kaivinkoneisiin verrattuna.
Vaihoehtoisia uusia koneita aina odotetaan. Mikäli puusta myyjä saisi oikean hinnan, korjuukustannusten nousu helpommin kustannettaisiin.
Mm sen toteaa. Tai hinta on puristettava niin alas yksinkertaisilla ja varmoilla ratkaisuilla.