Motokuski Janne Seppänen näyttää, miten helposti otsalamppuun voi kiinnittää älypuhelimen. Puhelin otsalle, videointi päälle ja pian tuhannet Youtube-katselijat voivat nähdä suomalaisen hakkuutyömaan metsäkoneenkuljettajan silmin.
”Videoiden tekeminen on harrastus. Teen niitä, kun ehdin. Töissä ja kotona riittää kiireitä”, pienen lapsen isä kertoo.
Seppäsen videoiden avulla muutkin kuin metsäalan ammattilaiset pääsevät perille siitä, mitä puunkaadossa tapahtuu. Työkoneen eli Ponsse Scorpion Kingin toiminnan lisäksi videot esittelevät erilaisia hakkuutyömaita.
Seppäsen Youtube-videoiden joukosta löytyy esimerkki muun muassa siitä, miltä näyttää ennakkoraivaamaton harvennushakkuu. Konekuskin näkökulmasta kuvatusta videosta jokainen voi päätellä, olisiko suurten puiden tyvet kannattanut raivata puhtaaksi muusta puustosta ennen ison koneen saapumista.
”Metsänomistajallekin on parempi, jos ennakkoraivaus on tehty, sillä korjuujälki on parempaa”, Seppänen sanoo.
Yli puolet elämästä koneen kopissa
Seppänen on taltioinut puunkaatoa harvakseltaan yli kymmenen vuoden ajan. Videointiharras alkoi, kun hän pääsi ohjaamaan isoa kaatokonetta, jonka työskentelyä kehtasi esitellä internetissä.
Kun kansainvälisesti tunnetun metsäkonemerkin nimi on otsikossa, videoita katsotaan myös ulkomailla.
”Videoihin tulevat kommentit ovat pääosin positiivisia. ”
Seppäsen ura metsäkoneenkuljettajana alkoi karuissa tunnelmissa, kun hän oli vasta 17-vuotias. Koneurakoitsijana työskennellyt isä sai sydänkohtauksen, ja pojan oli hypättävä ohjaimiin, sillä jonkun puuta oli arvokkaalla koneella kaadettava.
Puun kaadon opettelu alkoi oppisopimuksella toipilaana olleen isän opastuksessa.
”Isän piti näyttää metsäkoneen ohjaus kädestä pitäen. Kyllähän se alku aikamoista tappelua oli.”
Motokuskin vastuu kasvaa
Seppäsen videoihin on toivottu lisää puhetta. Kiireinen urakkatyömies onkin taltioinut tuoreeltaan videopätkiä, jossa hän selittää, mitä puunkaadoissa tapahtuu.
Videoiden esimerkkikaadot kertovat ilahduttavan avoimesti muun muassa siitä, miksi tukilta näyttävä puu on katkottu kuitukasaan: puun mutkaisuutta kun on mahdoton nähdä enää katkaisun jälkeen. Puunteko on kaikkiaan muuttunut entistä tarkemmaksi.
”Katkontaikkuna on plus-miinus 3 senttiä. Parhaiten katkovat koneet saavat tehdä eniten tukkivaltaisia savotoita”, Seppänen kertoo.
Kaatokoneen eli moton kuljettajan vastuuta kasvattaa myös se, että puita kasaavan ajokoneen kuljettaja ei voi enää vaihtaa katkotun pöllin puutavaralajia toiseksi ajaessaan puita kasalle tukkirekkaa varten.
”Ennen sai paremmin raakit pois, kun ajomieskin pystyi vielä valitsemaan huonot pois kasasta. Motomiehen pöllien päätyihin tekemillä merkinnöillä mennään.”
Janne Seppänen kertoo lisää puunkaadosta omalla Youtube-kanavallaan.
Artikkeli julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehdessä 17/2017
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Onpa näitä tullut seurattua ja tilattua. Seppäselle on hyviä metsiä yleensä hakattavaksi.