Moottori pärähtää käyntiin. Pian mutkan takaa ilmestyy näky, jota metsän keskellä ei moni ole todistanut. Karstulassa vanhaa metsäkoneen ajouraa pitkin paikalle päristää metsänomistaja Erkki Poikonen.
Poikosen alla ei ole mönkijä tai traktori vaan crossipyörä. Crossipyörän perässä kulkee yksipyöräinen traileri, johon on kiinnitetty raivaussaha sekä reppu bensakanistereineen ja viiloineen.
Traileri on Poikosen kehittämä ja suunnittelema. Se on metsänomistajalle välttämätön työkalu metsien hoitoon.
Näkemämme malli on prototyyppi numero neljä. Alkuun peräkärryssä oli kaksi pyörää ja se oli leveämpi. Sellainen ei metsässä toiminut. Kolmen vuoden ajan Poikonen hioi ideaansa.
”Kun ensimmäisen kerran kokeilin tätä, totesin, että heureka! Tässä se nyt on”, Poikonen kertoo.
Erityistä kehittelyä vaati trailerin kiinnitys pyörään sekä pyörän ja peräkärryn välinen liitos. Poikonen sai Business Finlandilta tuotekehitykseen kuusituhatta euroa. Rahan sai käyttää patentin hakemiseen, joten Poikonen päätti patentoida keksintönsä. Patentti on ollut voimassa nyt jo neljä vuotta.
”Patentin hakemiseen meni hirmuisesti aikaa. Jatkossa jos jotain muuta teen, en tiedä, haenko patentteja. Pitää olla todella hyvä tuote ja isot markkinat, että se kannattaa”, Poikonen toteaa.
Tuotekehitys verissä
Tuotekehitys tulee Poikoselta luonnostaan. Hän on keskikouluajoista asti ollut kiinnostunut sähkötekniikasta. Oulusta diplomi-insinööriksi valmistunut Poikonen teki uransa elektroniikan suunnittelun ja tuotekehityksen parissa.
Jäätyään eläkkeelle kahdeksan vuotta sitten Poikonen suuntasi kiinnostuksensa metsiin. Poikosen vanhemmat olivat myyneet ja lahjoittaneet lapsilleen yhteisomistukseen kotitilan metsineen parikymmentä vuotta sitten. Työkiireiden vuoksi osa metsistä oli jäänyt hoitamatta.
Poikonen päätti ensitöiseen purkaa yhtymän. Hoidettavaksi jäi metsää kolmella eri suunnalla Karstulassa. Samalla selvisi, ettei yhdelle tilalle ollut virallista tieoikeutta. Poikonen haki Maanmittauslaitokselta tieoikeuden ja innosti paikallisen metsänhoitoyhdistyksen vetämään tiehanketta.
Yksittäisestä soraäänestä huolimatta tilalle saatiin vedettyä kemeratuettu kelirikkoaikaankin ajettava tie. Siitä alkoi metsien kuntoon laitto ja heräsi ajatus, voisiko metsätöitä jotenkin helpottaa.
”Tuotekehittely on jäänyt edelleen veriin. Kun taimilaatikoita kuljetti pitkien matkojen päähän, mietin, että siihen pitäisi olla joku muu keino kuin kantaminen.”
Kyytiin neljä taimilaatikkoa
Palaset alkoivat loksahtaa paikoilleen, kun Poikonen huomasi, että kauppoihin oli tullut kiinalaisia halpoja crossipyöriä. Hän päätti hankkia viisisataa euroa maksavan crossipyörän osaksi metsätalouden kalustoa ja kehittää siihen trailerin. Sillä taimet ja raivaussaha kulkevat vaivatta taimikon laitaan ja metsät saa ajallaan hoidettua kasvukuntoon. Runsaan kahden metrin mittaiseen peräkärryyn mahtuu kerralla neljä taimilaatikollista eli 400 tainta.
Aikaisempaa kokemusta crossipyöristä metsänomistajalla ei ollut, mutta Poikonen vakuuttaa, ettei ole kertaakaan metsässä kaatunut pyörän kanssa eikä traileri ole mennyt nurin.
Turvallisuutta hän on parantanut virittämällä crossipyörää. Se kulkee maksimissaan viisikymmentä kilometriä tunnissa ja hitaimmillaan kävelyvauhtia. Vaikeissa paikoissa Poikonen auttaa menoa jaloilla tasapainottamalla.
”Jotkut virittävät crossipyörää, jotta se kulkee kovempaa. Minun on pitänyt virittää, että se kulkee hiljempaa.”
Hupia ja työtä
Sininen kypärä vilahtelee kasvillisuuden takaa, kun Poikonen viilettää crossipyörällä metsäistä polkua pitkin. Pyörä näyttää pieneltä pitkän miehen alla. Me ajamme kuvaajan kanssa varovasti perässä viereistä vanhaa heinittynyttä metsäautotietä. Metsänomistaja on odottanut meitä raivaussahoineen jo tovin, kun kaarramme auton kääntöpaikalle.
”Tuossa Passatin pohja kolisi kiviin”, Poikonen kertoo ja osoittaa ajamaamme tienpätkää.
Nykyään metsänomistaja hyödyntää crossipyörä-traileriyhdistelmää kaikkiin metsätöihin.
Auto säästyy, kun ei tarvitse varoa pohjaa eikä tunkea likaista raivaussahaa takakonttiin. Yleisillä teillä alun perin temppuiluun tarkoitetulla crossipyörällä ei ole asiaa. Kauempana sijaitseville metsätiloille yhdistelmä siirtyy peräkärryn kyydissä.
Parhaimmillaan crossipyörällä pääsee sellaisistakin paikoista kulkemaan, mihin traktori saattaisi jäädä kiinni. Pyörällä metsätöihin hurauttaminen on myös oma kokemuksensa.
”Se on minusta ihan hauskaa. Hupi samalla”, Poikonen kertoo.
Kevyestä painosta on myös hyötyä. Naapurit antavat Poikosen kulkea maidensa ja peltojensa läpi, koska jälkiä yhdistelmästä ei juuri jää. Hän pitää myös nurinkurisena ajatuksena, että parin tuhannen kilon painoisella traktorilla vietäisiin 50–100 kiloa taimia uudistusalan laitaan.
Korvaamaton apu crossipyörä oli, kun vanhalle pajuttuneelle kydölle uudistettiin kovalla työllä metsä. Silloin Poikonen vei paikalle taimien merkkaukseen keppejä.
”Seuraavaksi tarkoituksena on selvittää, olisiko muillakin metsänomistajilla kiinnostusta traileriin. Pienet erät rakentaisin itse lapsuuden tilan vanhaan sikalaan perustamassani pajassa”, Poikonen suunnittelee.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Tainnut mennä energia keksimiseen, jos tekisi töitä eikä siirtelisi kalustoa niin työt olisi tehty jo aika päiviä sitten.
Kolmessa vuodessa ehtii tekemään monella tilalla kaikki työt, jos keskittyy olennaiseen. Normaali metsänomistajan tarvitsee omistaa pottiputki ja raivaussaha. Siinä oikeasti kaikki!