Asuntokaupassa käytetty jatkuvan myynnin menetelmä voi metsätilakaupassa tarjota todellisia löytöjä nopeille ostajille.
Parhaiten etulyöntiasemaa pääsevät hyödyntämään ostajat, jotka seuraavat aktiivisesti myynti-ilmoituksia. He myös tietävät, millaista metsää etsivät, ja ovat järjestäneet rahoituksen valmiiksi.
Jatkuva myynti tarkoittaa, että kohde myydään ilman määräaikaa ja tarjoukset tehdään usein hintapyynnöstä alaspäin. Sen sijaan aikarajallisessa kaupassa tarjoukset kilpailutetaan tiettyyn päivämäärään mennessä. Metsätilakaupassa kilpailuttaminen yleensä nostaa hintoja.
Kaupat parissa viikossa
Etelä-Pohjanmaalla tehtiin alkuvuodesta mielenkiintoiset tilakaupat. Noin 15 hehtaarin kohde ehti olla myynnissä vain muutaman viikon ilman varsinaista lähtöhintaa, ellei sellaiseksi ajatella verkkoilmoituksen hintakohtaan laitettua yhtä euroa.
Myyntikohde käsitti kaksi palstaa, noin peninkulman etäisyydellä toisistaan. Palstojen pitkähkö välimatka saattoi vähentää kiinnostusta.
Maapohjat ovat hyväkasvuisia tuoreita ja kuivahkoja kankaita. Puusto on pääosin nuorta kasvatusmetsää.
Paikallinen metsäyhtymä teki palstoista yhteistarjouksen. Myyjän vastasi vastatarjouksella, jonka ostaja hyväksyi.
Kauppahinta ylitti metsäarvion käyvän hinnan noin 6 000 eurolla. Summa-arvosta laskettu hintakerroin 0,89 ilman kokonaisarvon korjausta oli selvästi maakunnan keskiarvon alapuolella.
Kaupassa oli mukana nostalgiaakin. Toinen myynnissä ollut tila sijaitsi metsäyhtymän yhden osakkaan kotikylällä, joten metsä oli hänelle jo ennestään tuttu. Toisella paikkakunnalla asuva myyjä oli kauppaan tyytyväinen.
Tilakauppa Etelä-Pohjanmaalla
- Pinta-ala 15 hehtaaria
- Kehitysluokat lähes kauttaaltaan nuoria ja varttuneita kasvatusmetsiä
- Puusto 1 800 kuutiota, keskimäärin 121 kuutiota hehtaarilla
- Myyntihinta 59 500 euroa, 3 967 euroa hehtaari, 33 euroa kuutio
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.