Kun on sahan putsauksen aika

Moottorisahan käyttöikää voi pidentää perushuollolla ja kuluvien osien kuntoa tarkkailemalla.

moottorisahan suojakotelon putsaus
Moottorin päällä on suojakotelo. Sen sisältä löytyy muun muassa ilmansuodatin, jonka puhdistus kuuluu säännölliseen perushuoltoon. Suodattimen voi puhdistaa paineilmalla tai astianpesuaineella. Pesun jälkeen se tulee kuivattaa huolellisesti ennen takaisin laittoa. (Kuvaaja: Valtteri Skyttä)

Amatöörisahaajan perusvirhe on laskeskella, että metsähommissa aikaa kuluu vain itse sahaamiseen. Kalenterista joutuu yhtä lailla raivaamaan tilaa myös moottorisahan huoltoon.

Teräketjun viilailun lisäksi sahaajan kannattaa availla sahan muttereita ja ruuveja. Näin saa irti ulkokuoren ja pääsee käsiksi sahan putsattaviin sisäosiin.

Yleensä riittää, että avaa moottorin suojakotelon ja teräsuoja- eli purukotelon. Suojakoteloihin ja sahan sisään kertynyttä purua voi kaapia pois esimerkiksi tylpällä puutikulla. Kuonakertymien lisäksi oleellista on puhdistaa sahan ilmansuodatin säännöllisesti.

Moottorisahasarjan edellisessä osassa kesäkuussa käsiteltiin sahojen tyypillisimpiä vikoja. Moni vikatilanne johtuu sahan perushuollon laiminlyönnistä tai osien kulumisesta.

Seuraavassa muutamia kuluvia sahanosia, joiden kuntoa kannattaa tarkkailla.

Käynnistys vaatii narua

Sahan käynnistinnarua vetävä jousipakka on putsattava ja voideltava säännöllisin väliajoin. Jousipakka kerää ruostetta itseensä etenkin, jos on sahannut lumikelillä tai sateella.

”Jousen pinnat hankaavat toisiinsa. Jos siellä on ruostetta välissä, käynnistinnaru ei keräydy takaisin koteloon. Kun naru jää roikkumaan ulkopuolelle, se hankautuu ja kuluu poikki”, kertoo pienkoneasiantuntija Leo Saastamoinen.

Jousipakan purkamisessa on omat niksinsä, joten ensimmäinen huoltokerta kannattaa tehdä yhdessä asian osaavan kanssa.

”Jousen voi pyyhkiä paperilla, ja ruostetta hioa pois karhuvillalla tai erittäin ohuella hiekkapaperilla. Jousipakan pienimpiä kiekkoja ei pidä mennä venyttämään, vaan ne tulee putsata kerällä”, Saastamoinen kertoo.

Jos käynnistinnaru ei tule riittävästi ulos, kannattaa tarkistaa narupyörän kunto. Painelemalla näkee, onko narupyörä halki. (Kuva: Matias honkamaa)

Sahan käynnistinlaitteen kanssa voi ajautua ongelmiin myös, jos käynnistinnaru ei ole oikean paksuinen tai narupyörä on haljennut, kun sahaa on nyitty käyntiin liian kovin ottein.

Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehti Makasiinissa 5/2021.

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka