Kokeneelle Stihl-kauppiaalle Tero Savoselle ihmisten ryntäys sahakaupoille ei tullut yllätyksenä.
”Sanoin että tämä saattaa olla meille hyväksi, kun epidemia alkoi. Ihmiset kaipaavat mielekästä tekemistä, kun vapaa-aika rajoitusten vuoksi lisääntyy.”
”Moni on vetäytynyt puuhommiin. Moottorisaha on sen verran halpa, että sellaisen voi ostaa epävarmempanakin aikana. Sama on nähty ennenkin huonoina aikoina,” Savonen pohtii.
Savosen Muurski Oy myy Stihlejä Jyväskylässä. Kysytyimpiä ovat olleet keskikokoiset, 300–400 euron moottorisahat. Myös teräketjujen ja -laippojen kauppa käy nyt hyvin
”Meillä on käynyt asiakkaita, jotka ovat hakeneet maalle siirtyneille vanhemmilleen sahausvarusteita.”
Myös Kiuruveden Metsolan kauppias Jouni Toppi kertoo kasvaneesta kysynnästä. Metsola myy sekä Husqvarnaa että Stihliä.
”Täällä maaseudulla ihmiset ovat tottuneet käyttämään ammattisahoja, vaikka tekisivätkin polttopuita. Nykyisin moottorisahojen käyttäjät ovat valmiita maksamaan myös laadukkaista turvavarusteista.”
”Myynnin kasvu 60 prosenttia”
Rynnistys sahakaupoille näyttää alkaneen samaan aikaan kun hallitus määräsi poikkeustoimista.
Viitasaaren Konetarvikkeen kauppias Janne Marttinen kertoo poikkeuksellisen hyvästä moottori- ja raivaussahojen hyvästä kysynnästä.
”Sahakauppaa on tehty maaliskuun puolivälistä alkaen yli 60 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.”
Husqvarnan sahoja myyvässä liikkeessä kysytyimpiä ovat olleet ei-ammattilaiskäyttöön tarkoitetut moottorisahat, kuten Husqvarna 435 -malli, jota myydään kampanjassa noin kolmensadan euron hintaan.
”Ihmisillä on nyt aikaa eikä polttopuun teossa tai metsässä tarvitse pelätä koronaa”, arvelee Marttinen syitä suuntaukseen.
Marttinen kertoo myyneensä myös raivaussahoja ennätystahtiin. Niiden kysyntä painottuu ammattilaismalleihin.
Verkkokaupan osuus kasvussa
Marttisen mukaan moottori- ja raivaussahojen käyttäjien merkkiuskollisuus on edelleen vahvaa.
”Sahakaupassa kilpailua asiakkaista käydään etenkin muiden samaa merkkiä myyvien liikkeiden sekä verkkokauppojen välillä.”
Verkkokaupan osuus sahojen myynnistä on vahvistumassa. Toppi sanoo, että hän on myynyt enemmän Husqvarnoja kuin Stihlejä, koska Stihl salli sahojensa verkkokaupan vasta tänä keväänä.
”Myynnistämme 30-40 prosenttia tulee verkon kautta. Oma Youtube-kanava tukee verkkokauppaamme”, Toppi kertoo.
Akkukoneet sahakaupan voittajia
Vuodesta 2017 akkusahojen myynti kasvoi viime vuoteen miltei kaksinkertaiseksi ja kasvu jatkuu, vaikka kasvukäyrän kulmakerroin toki loiveneekin. Samaan aikaan polttomoottorisahojen kauppa on leikkautunut.
Akkusahakauppaa on kauppiaiden mukaan alkuvuoden aikana vaivannut pula myytävästä.
”Edes kaikkia ennakkokoneita ei ole tullut, joiden piti tulla jo helmikuussa, joten viivästyksiä on. Kysyntä on yllättänyt niin kauppiaat kuin valmistajatkin. Tähän asti akkusahoja on myyty arboristeille ja raksamiehille, nyt rangantekijätkin ovat alkaneet ostaa niitä”, Toppi kertoo.
Päämerkkien Husqvarnan ja Stihlin edustajat kiistävät epäilyt koronaepidempian aiheuttamista tuotanto- ja toimitusvaikeuksista.
Tavarapulan osasyynä lienee osin sekin, etteivät kaikki sahakauppiaat ole osanneet ennakoida, kuinka nopeasti kysyntä kallistuu akkulaitteisiin. Sahakauppaa nopeammin tämä on tapahtunut kannettavien piha- ja puutarhakoneiden puolella.
Julkaistu Metsälehdessä 10/2020
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.