Kuvitelkaa nyrkkeilyottelua, jossa sähäkkä keskisarjalainen leipoo raskaan sarjan tekijämiestä mennen tullen turpiin. Sahamarkkinoilla Stihlin MS 500i on tuo keskisarjalainen.
MS 500i on ensimmäinen moottorisaha, jossa kaasutin on korvattu polttoaineen ruiskutuksella. Sen ansiosta sahan suorituskyky on ilmiömäinen ja paino vähäinen. Saha painaa suunnilleen saman kuin nykyiset sylinteritilavuudeltaan 60-kuutiosenttimetriset moottorisahat. Tehoa uudessa Stihlissä on yhtä paljon kuin markkinoiden järeimmissä moottorisahoissa.
Kuvasimme MS 500i:tä järeiden pihakuusten kaadossa. Tyveltään puut olivat 70–90-senttisiä ja järkyttävän vahvaoksaisia. Tällaisella savotalla ruisku-Stihl on lyömätön – kuvauskeikan saldo oli neljä runkoa ja reilut kymmenen kiintokuutiometriä puuta.
Keveytensä ansiosta sahaa on helppo käsitellä. 15 tuuman terälaitteella Stihl painaa tankit täynnä 8,2 kiloa. Husqvarna 560 XPG:n vastaava paino on 7,8 kiloa. Tehoissa ero on liki puolitoistakertainen.
Olennaista on, että huipputehokas ruisku-Stihl on niin kevyt, että sillä jaksaa työskennellä koko päivän ja oksien karsintakin sujuu jouhevasti.
Vakiovarusteena on pitkä 20 tuuman (50 cm) laippa. Se helpottaa suurten puiden kaatoa, koska kaatokolon saa kertasahauksella tehtyä paljon tarkemmin kuin lyhyellä laipalla. Myös isojen runkojen pätkiminen on pitkällä laipalla vaivatonta.
Pihapuun kaatajan unelmasaha
Sahan leikkuuteho on huima. Se selvisi, kun pätkimme isoja ja jäätyneitä näreen runkoja 40 sentin pätkiin – Eivätkä jännityksessä olevat paksut oksatkaan yleensä ehdi nipistää terälaippaa nalkkiin, kun leikkuutehoa on riittämiin.
Ruisku-Stihlin päämarkkinat ovat siellä, missä oikeasti isoja puita kaadetaan moottorisahalla, vaikkapa alppimetsien jyhkeissä kuusikoissa tai Ranskan
Kun sahassa ei ole kaasutinta, se on voitu tehdä totuttua pienikokoisemmaksi.
Moottori toimii olosuhteista riippumatta optimaalisesti, koska ohjausjärjestelmä luotsaa moottorin toimintaa ja ympäristöä tosiaikaisesti. Moottorissa on myös vikamuisti.
Käyttäjän ei tarvitse kalibroida ruiskumoottoria, toisin kuin elektronisella moottorinohjauksella varustettuja kaasutinmoottorisahoja.
Kaasuttimettomassa moottorissa ei ole ryyppyä. Käynnistysohje sekä kylmälle että lämpimälle moottorille on kahdeksan painallusta bensaa tankista nostavasta primer-pumpusta ennen käynnistämistä. Kolme, neljä painallusta riitti ainakin lämpimälle moottorille.
Moottori käynnistyy yleensä toisella vedolla ja toimii heti täydellä teholla, toisin kuin kaasutinmoottori. Bensan loppuessa ruiskumoottori pysähtyy kuin seinään.
Moottorin kiihtyvyys on huikea. Valmistajan mukaan ketjun nopeus kiihtyy nollasta sataan (28 m/s) 0,25 sekunnissa. Viiveettömän kiihtyvyyden ansiosta MS 500i on huima laite järeäoksaisten puiden karsintaan.
Monien isojen sahojen kääntelyä kangistavat hyrrävoimat on onnistuttu eliminoimaan muun muassa vauhtipyörän läpimittaa pienentämällä.
Kokeilemamme saha oli varustettu lämpökahvoin. Muita talvivarustuksia ei ole tarjolla eikä kuulemma tarvita. Maahantuojan mukaan laitetta on koesahattu niin Australian helteissä kuin Alaskan pakkasissa.
Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehdessä 1/2019
Stihl MS 500i
Sylinteritilavuus 79,9 cm3
Teho 5,0 kW
Paino 6,2 kg (ilman terälaitetta)
Terälaite 3/8 ketjujako
Vakiona 20 tuuman laippa
Polttoainetankki 0,78 litraa
Öljytankki 0,35 litraa
Valmistusmaa Saksa
Suositushinta 1750 euroa
Plussat ja miinukset
+ teho
+ keveys
– hinta
– turhan iso Suomen markkinoille
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.