Voiko Intiasta tulla mitään hyvää traktorimaailmaan – kyllä, ja paljon tuleekin. Maassa rekisteröidään vuosittain liki miljoona traktoria ja valmistetaan sitäkin enemmän. Esimerkiksi Solis-pienoistraktoreita on valmistetetaan vuosittain 300 000 kappaletta.
Suomeen Soliksia on tuotu noin 1 000. Niitä käytetään hevostalleilla, pihapuun kaatajien apuna sekä piha- ja lumitöissä. Koneita on myyty myös metsäkäyttöön. Traktorit tulevat Intiasta, ja ne varustellaan Suomessa.
Koeajamamme Solis 26 9+9 oli varustettu virolaisvalmisteisella Forstman-metsäperävaunulla ja hydraulikuormaajalla. Lisäksi koneeseen oli asennettu Can Amin pohjapanssari.
Kolmen kuution kuormia
Puunajossa Solis osoittautui mönkijöitä suorituskykyisemmäksi. Perävaunun kantavuus on 3,7 tonnia, ja kyytiin mahtuu kerralla reilut kolme kiintokuutiota puuta. Vertailun vuoksi: mönkijän kyydissä kulkee vajaa kuutio puuta.
Kuormaajan ulottuvuus on neljä metriä. Nostovoimaa enimmäisulottumalla on 320 kiloa. Koeajokoneessa oli myös kauko-ohjattava vinssi, jolla saa kauempana olevat pölkyt kuormaimen ulottuville. Tarjolla on myös viiteen metriin ulottuva kuormain
Kuormain oli varustettu 2+4-vipuisella mekaanisella venttiilipöydällä. Saatavilla on myös sähköisesti esiohjattu venttiilipöytä.
Venttiilipöytä on kiinnitetty kärryn aisaan. Niinpä siihen ei ulotu traktorin penkiltä, vaan kuljettajan paikalta on siirryttävä maahan käyttämään kuormainta.
Seisoma-asennossa kuormaimen käyttö on mukavampaa kuin kääntymällä istuimella puolittain poikittaiseen asentoon, kuten esimerkiksi maataloustraktoreissa. Siirtyminen kuitenkin hidastaa työskentelyä, mutta matalaan koneeseen oli helppo nousta.
Koeajamassamme traktorissa on erillinen hydraulipumppu ja kuormaimen teho riittää kohtalaisesti. Tosin isompia nippuja nostettaessa kuormaimella ei kannata tehdä monta liikettä yhtä aikaa, koska silloin puhti tuntui käyvän ajoittain vähiin.
Kulkee parin metrin ajouralla
Ensi katsomalta Soliksen maavara vaikuttaa pieneltä, ja työmaamme oli tavallista mättäikköisempää metsämaata. Ennakkoepäilyistä huolimatta maaston möykkyisyys ei estänyt koneen kulkua.
Koeajovarustuksessaan Solis ei ole maailman helpoin ajettava metsässä. Etukuormaajan kanssa yhdistelmän pituus on yli seitsemän metriä, koneen kääntäminen ahtaissa puiden väleissä ja jyrkissä kaarteissa olikin hankalaa.
Metsäajo helpottuu, kun etukuormaaja irrotetaan. Pikakiinnityksen ansioista se käy nopeasti.
Lisävarusteena on saatavilla kärryn hydraulinen aisaohjaus, joka auttaa metsässä ajamista.
Traktorin teho (26 hevosvoimaa) sinällään riittää, mutta koneen vähäisen painon (1,3 tonnia) vuoksi pito loppuu tiukoissa paikoissa.
Saatavilla on myös vetävin pyörin varustettu perävaunu. Se parantaa yhdistelmän maastokelpoisuutta ja vetokykyä.
Solis on noin metrin levyeä, ja koeajossa ollut kärry oli 1,48-metrinen. Näin yhdistelmä sopii kulkemaan noin parin metrin levyisellä ajouralla. Ajourat on syytä suunnitella pahimpia maastokohtia välttäen loivakaarteisiksi lenkeiksi. Kovin kuoppaiseen tai louhikkoiseen maastoon pientraktoria ei kannata viedä.
Valttina monikäyttöisyys
Koeajovarustuksessaan Solis ja Forstman-metsäperävaunu kuormaimineen maksavat yhteensä noin 35 000 euroa, hinta sisältää arvonlisäveron. Vetävästä perävaunusta ja aisaohjauksesta kertyy lisähintaa sen verran, että päädytään lähelle 40 000 euroa.
Esimerkiksi Logbullet-pienmetsäkone maksaa muutaman tuhatta euroa enemmän ja laadukas, metsävarusteltu mönkijä noin 25 000 euroa alveineen.
Logbullet on parempi metsäajossa, mutta sen muu käyttö on rajallista. Mönkijä puolestaan häviää metsäajossa, mutta on huviajossa ylivoimainen.
Soliksen valtti on monikäyttöisyys. Siinä on yleinen, ykköskategorian kolmipistenostolaite, johon voi kiinnittää tavallisia traktorin varusteita, esimerkiksi pieniä kyntöauroja ja äkeitä. Toisaalta kone luontuu hevostallien ja suurnavetoiden työjuhdaksi ja lumitöihin. Puunajossa se on mönkijää tehokkaampi.
Tyypillinen Soliksen hankkija on kuulemma yli 55-vuotias mies, jolla on kesäpaikka ja vanhoja kokemuksia traktoreista. Omalla koneella voi kyntää perunamaata ja aurata tietä talvella.
Omatoiminen oman metsänsä hoitaja saattaisi hankkia Soliksen ensiharvennusten ajopeliksi.
”Perimiltään tämä on terapiakone, jonka hankintaan vapaa-ajan käyttöön”, kertoo Solis Suomen maajohtaja Jussi Lehtonen.
Solis 26 9+9
- Moottori: Mitsubishi 3-sylinterinen Stage V -diesel
- Iskutilavuus: 1 319 cm3
- Teho: 26 hv, maksimivääntö 79,3 nm
- Paino: 1 250 kg
- Pituus: 2,895 m
- Leveys vakiorenkain: 1,05 m
- Maavara: 25 cm
- Vaihteisto: synkronoitu 9 vaihdetta eteen ja 9 taakse
- Mekaanisesti kytkettävä neliveto
- Kääntöjarru
- Tasauspyörästön lukko
- Traktorin hydrauliikan tuotto: 17,5 l/min
- Voiman ulosottoakseliin kytketyllä PTO-pumpulla: 36 l/min
- Kolmipistenostolaite, kategoria yksi
- Vetokoukku edessä ja takana
- Hinta arvonlisäveroineen: alkaen 14 990 €
- Koeajotraktorin ja perävaunun verollinen hinta: yhteensä 35 000 €
- Tieliikennekäyttöön rekisteröity
- Takuu 36 kk/2 000 h
- Valmistettu Intiassa
Forstman-metsäkärry FT30 ja FM 40 nosturi
- Kantavuus: 3,7 t
- Omapaino: 815 kg nosturilla
- Rengaskoko: 26-12-12
- Nosturin ulottuvuus: 4 m
- Nostokyky maksimiulottuvuudella: 320 kg
- Lisävarusteena vetävät pyörät ja aisaohjaus
- Hinta vakiovarustein: noin 11 000 €
- Valmistettu Virossa
Huom. Korjattu Soliksen valmistus ja tuontimäärät (3.10.2023).
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.