Metsälehti kokeili kuusi vuotta sitten Snowlion-moottorikelkkaa. Kompaktin kelkan perusajatus oli, että sen voi kuljettaa osina henkilöautossa ja koota helposti. Tästä periaatteesta on pidetty kiinni uudessa Vaellan Snow+ -kelkassa, joka on Snowlionin jalostettu versio.
”Laitetta kehitetään myös yhdessä puolustusvoimien kanssa ja tähtäämme Nato-markkinoille”, sanoo Jyväskylässä toimivan Vaellan Oy:n myyntijohtaja Sampo Taskinen.
Pidempi tela pitää paremmin pinnalla
Kuudessa vuodessa kelkan koko on kasvanut ja olemus jämeröitynyt. Snow plussan telamatto on 1,5 metriä pitkä ja 40 senttiä leveä. Se pitää kelkan pehmeän hangen pinnalla vanhaa lumileijonaa paremmin.
Koeajossa olosuhteet olivat haastavat, sillä pohjia myöten upottavaa pakkaslunta oli maassa liki puoli metriä. Tasaisesti ajaen Vaellan selviytyi haasteesta umpihangessakin verrattain hyvin. Tela ja runko on nivelletty siten, että tela myötäilee maaston muotoja ja meno on jouhevaa.
Kaikilla kelkoilla jää joskus jumiin, mutta noin satakiloisen Vaellanin irroitus hangesta onnistuu yhden hengen voimin. Tiukan paikan tullen laitteen voi nostella hangesta vaikka osina ylös. Omimmillaan Vaellan lienee järven jäällä. Laitetta myydäänkin paljon talvikalastajille.
Hevosvoimat Hondasta
Voimansa Vaellan saa Hondan nelitahtimoottorista. Koeajaja on sattumoisin vannoutunut Honda-mies, joten konevalinta saa tietysti plussaa.
Moottori on likipitäen laitteen ainoa ulkomailta tuleva osa. Kuuden hevosvoiman moottorista voima siirtyy telalle ketjuvälitteisesti. Polttoainetta kone syö maltillisesti noin litran tunnissa. Toki vauhtikin on rauhallisempi kuin ”lynkseillä”.
Vaellanin erikoisuus on sen muunneltavuus. Lisävarusteena siihen saa pyörät, jolloin laite muuntuu kesäkäyttöön soveltuvaksi mönkijäksi. Jos pyörät ottaa vain etuakselille, yhdistelmä kulkee Taskisen mukaan pienen pintapaineen ansiosta kesällä vaikka suolla.
Moottorikelkkana Vaellan maksaa 4 790 euroa. Noin kuuden tonnin hintaan mukaan saa myös rengaspaketin. Laitetta ei tarvitse rekisteröidä.
Vaellan Snow+ MPV3
– telamaton pituus 1,5 m, leveys 0,4 m
– paino noin 100 kg
– moottori Honda GX 200, 6 hv
– purettavissa osiin ilman työkaluja
– voidaan varustaa renkailla
– hinta 4 790 euroa (sis. alv)
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.