Huskun ketju puree

Husqvarnan uuden ketjun leikkuuteho osoittautui erinomaiseksi.
Husqvarnan uuden ketjun leikkuuteho osoittautui erinomaiseksi.

Husqvarnan vuosia kehittelemän, syyskuussa valmistuneen teräketjutehtaan ensimmäiset tuotteet ovat jo ennättäneet Suomenkin kauppoihin.

Ruotsalaisyhtiön ensimmäinen itse valmistama teräketjumalli X-Cut SP33G on tarkoitettu keskikokoisiin, sylinteritilavuudeltaan 40–60 kuutiosenttimetrin moottorisahoihin. Ketjun jako on 0,325 tuumaa ja vetohampaan leveys 1,3 millimetriä.

Ketju sopii esimerkiksi Husqvarnan 550:een, mutta käy muihinkin sahamerkkeihin, joissa ketjun jako on sama. Uutuusketjua on saatavana 13–18 tuuman pituisille terälaipoille sopivina pituuksina.

Valmistaja lupaa hyvää leikkuutehoa sekä pitkää terävänä pysymistä leikkuuhampaiden kromauksen ja teräksen ominaisuuksien ansiosta. Tehtaalla tehdyn esijännittämisen jäljiltä ketjun kerrotaan venyvän tavallista vähemmän käyttöönoton jälkeen.

Leikkaa tehokkaasti

Lupauksista helpoin on todentaa leikkuuteho. Varustimme testisahamme Jonsered 2147:n vuoronperään Husqvarnan X-Cut -ketjulla sekä Husqvarnan vanhalla ketjumallilla, joka on Oregonin valmistama. Lisäksi vertailussa oli mukana Oregonin uutuusketju Speedcut.

Sen jälkeen pilkoimme tuulenkaatokuusen tyvitukkia kiekoiksi. Sahasimme joka ketjulla kolmen kiekon sarjan tukin tyvestä ja latvasta, ja laskimme sahausaikojen keskiarvon. Tyvi-latva-sahauksilla eliminoimme puun hienoisesta kapenemisesta aiheutuvaa virhettä. Tyven läpimitta oli 27 sentin ja latvan 25 sentin luokkaa.

Toistimme X-cutilla ja Oregonin Speed¿cutilla useita sarjoja tuloksen varmistamiseksi. Huskun vanhalle ketjulle kävi kuin Suomen lätkäjoukkueelle taannoisessa World Cupissa – ei jatkoon. Ero vertailun kahteen muuhun ketjumalliin oli merkittävä.

Metsälehden sahauskokeen perusteella X-Cut -ketjun leikkuuteho osoittautui aavistuksen paremmaksi kuin Oregonin Speedcutin.

Aivan yksiselitteinen vertailun tulos ei ole, vaan pikemminkin epäjohdonmukainen. Ensimmäiset testisahaukset X-Cut-ketjulla olivat odottamattoman hitaita. Niinpä turvauduimme toiseen X-Cut-ketjuun, joka sopi 15 tuuman laipalle. Muut sahaukset tehtiin 13 tuuman laipalla.

Järkeilymme mukaan pitemmän laipan ei pitäisi parantaa leikkuutehoa, mutta niin vain kävi, ja sahausajat asettuivat omaan luokkaansa. Uusintasahauksessa myös 13 tuuman X-Cut-ketjun sahausajat paranivat.

Vertailussa ei valitettavasti ollut mukana Stihlin tunnetusti tehokkaasti leikkaavaa ketjua. Taannoisessa vertailussamme Stihlin 23 RM -ketju hävisi aavistuksen Oregonin Speedcutille. Tällä perusteella voisi veikata, että X-Cut pesisi myös Stihlin ketjun.

Venyy vähemmän

Tehtaalla tehtävän esijännittämisen luvataan vähentävän ketjun venymistä käyttöönoton jälkeen. Huskun uutuusketjujen lisäksi myös Stihlin ketjut esijännitetään.

Koetimme saada tähän tuntumaa sahaamalla tankilliset uudella X-Cut- ja Husqvarnan vanhalla ketjulla, jotka asennettiin samaan kireyteen laipalle.

Osin Husqvarnan lupaus oli totta, osin ei. Molemmat ketjut venyivät ensimmäisellä tankillisella siinä määrin, että sahauksen jatkaminen ilman ketjun kiristämistä ei olisi onnistunut. Vanha ketju kuitenkin venyi selvästi enemmän: sitä olisi pitänyt kiristää jo ensimmäisen tankillisen aikana.

Huomionarvoista oli, että ensimmäisen tankkauksen jälkeen X-Cut-ketjua ei tarvinnut kiristää seuraavien viiden tankillisen aikana, joten ketjun esijännittämisestä on oikeasti hyötyä sahurille.

Tehtaanlaisen teroituksen jälkeen terähampaat olivat kovia ja viilaus tuntui ensi työnnöillä karkealta. Sen jälkeen ketjun viilaus sujui normaaliin tapaan.

Uutuusketjun suositusihinta 13-tuumaisena on 21 euroa.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka